Ορόσημα Ανάπτυξης στις Ηλικίες 2-5 Ετών
Επειδή κάθε παιδί αναπτύσσεται με το δικό του ιδιαίτερο τρόπο, είναι αδύνατο να πει κανείς ακριβώς πότε ή πώς το παιδί σας θα αναπτύξει τέλεια μια συγκεκριμένη δεξιότητα. Τα αναπτυξιακά ορόσημα μπορούν να σας δώσουν μια γενική ιδέα για τις αλλαγές που μπορείτε να περιμένετε, αλλά μην ανησυχήσετε αν η ανάπτυξη του μωρού σας έχει μια ελαφρώς διαφορετική πορεία.
Από τη γέννηση ενός παιδιού και μέχρι την ηλικία των 5 ετών εξελίσσονται τα πιο σημαντικά στάδια ανάπτυξης τα οποία θα σηματοδοτήσουν τη μετέπειτα εξέλιξη του παιδιού σε διάφορους τομείς. Τα στάδια ανάπτυξης αφορούν κυρίως τον συναισθηματικό, οπτικοκινητικό, γλωσσικό, γνωστικό και κοινωνικό τομέα. Είναι πολύ σημαντικό για ένα παιδί να το παροτρύνουμε να μάθει να αυτοεξυπηρετείται από πολύ μικρή ηλικία. Αυτό θα το βοηθήσει σε όλη την μετέπειτα ζωή του σε πολλούς τομείς όπως,
- λεπτή κινητικότητα
- αδρή κινητικότητα
- λόγος
- κοινωνικοποίηση
Όπως μπορεί να καταλάβει κανείς τόσο η αδρή όσο και η λεπτή κινητικότητα είναι απαραίτητα «εφόδια» στην μετέπειτα ανάπτυξη του παιδιού και η ανάπτυξη τους ξεκινά από τα πρώτα χρόνια της ζωής τους.
Το σίγουρο είναι ότι το να μάθει να αυτοεξυπηρετείται απαιτεί από τους γονείς πλεόνασμα υπομονής, χρόνου και κόπου. Αλλά να είστε βέβαιοι ότι οι προσπάθειες που κάνετε τώρα, όταν το παιδί προσπαθεί να ζήσει με μεγαλύτερη αυτονομία όλες τις πτυχές της ζωής του θα ανταμειφθούν. Η νέα κατάκτηση θα εδραιωθεί γρήγορα και το πέρασμα θα γίνει με τρόπο ουσιαστικά «ανώδυνο».
2-3 ετών
Κίνηση
- Το παιδί ανεβαίνει – κατεβαίνει σκάλες με βοήθεια.
- Κάνει πηδηματάκια επιτόπου στο πάτωμα.
- Ανοίγει πόρτες. Γυρίζει πόμολα και χερούλια.
- Σκαρφαλώνει στα έπιπλα.
- Χτίζει πύργο με 6 κύβους.
- Πιάνει το μολύβι με τον αντίχειρα και τον δείκτη, ακουμπώντας το στο μέσο.
Κοινωνικότητα, Αντίληψη
- Αντιγράφει αυτά που κάνουν οι μεγάλοι.
- Διαλέγει τα παιχνίδια του. Ξέρει να τα χρησιμοποιεί σωστά.
- Λέει ότι θέλει να ουρήσει.
- Φτιάχνει puzzle με 3 κομμάτια.
- Αντιγράφει κύκλο.
- Ταυτίζει 3 χρώματα.
- Συνεργάζεται με αυτό που του λέει ο γονιός, τις μισές περίπου φορές.
- Κάθεται να ακούσει μουσική ή ένα παραμύθι για 5-10 λεπτά.
Δραστηριότητες καθημερινής ζωής
- Ελέγχει την σιελόρροια.
- Τρώει μόνο του με το κουτάλι και πίνει νερό από το ποτήρι, λερώνοντας λίγο.
- Πίνει το γάλα του από ποτηράκι και χρησιμοποιεί καλαμάκι. Έχει κόψει το μπιμπερό.
- Πλένει, σκουπίζει τα χέρια του
- Βουρτσίζει τα δόντια του μιμούμενο.
- Βάζει τα παπούτσια του.
- Βγάζει κάλτσες, παπούτσια, παντελόνι.
- Βάζει κάλτσες, μπουφάν ή ζακέτα.
Λόγος
- Χρησιμοποιεί μια λέξη για να εκφράσει την ανάγκη του για την τουαλέτα.
- Χρησιμοποιεί το πρώτο πρόσωπο του ενικού, όταν αναφέρεται σε κάτι που κάνει το ίδιο τη στιγμή που μιλάει (πχ. παίζω, τρώω).
- Το παιδί ρωτά συνεχώς ερωτήσεις. Τι είναι αυτό, τι είναι το άλλο κτλ.
- Χρησιμοποιεί φράσεις 2 λέξεων.
3-4 ετών
Κίνηση
- Το παιδί στέκεται στο ένα πόδι για λίγη ώρα.
- Κάνει ποδήλατο με τρεις ρόδες.
- Χτίζει πύργο με εννέα κύβους.
- Κάνει ψαλιδιές.
- Ανεβαίνει σκάλες, ένα πόδι στο κάθε σκαλί.
- Πιάνει με τα δυο του χέρια μια μπάλα όταν του την πετάνε.
Κοινωνικότητα, Αντίληψη
- Ξέρει να διακρίνει το μεγάλο, το μικρό.
- Ονομάζει τις εικόνες που βλέπει σε παιδικά βιβλία.
- Γνωρίζει τη μέρα από τη νύκτα.
- Κάνει αυτό που του ζητάνε 3 στις 4 φορές.
- Μετράει ως το 3.
- Προσθέτει χέρια ή πόδια σε μισοτελειωμένο άνθρωπο.
- Ονομάζει 3 χρώματα.
Δραστηριότητες καθημερινής ζωής
- Το παιδί ελέγχει τους σφιγκτήρες (παραμένουν στεγνά – ελέγχουν την αφόδευση) κατά τη διάρκεια της ημέρας.
- Πολλά παιδιά ελέγχουν τους σφιγκτήρες και τη νύκτα.
- Έχει κόψει την πιπίλα.
- Τρώει τελείως ανεξάρτητα όλα τα γεύματα.
- Ρουφάει με καλαμάκι.
- Ντύνεται μόνο του με βοήθεια στις μπλούζες και τα κουμπώματα.
Λόγος
- Εκτελεί 2 μη σχετικές εντολές στη σειρά.
- Λέει το όνομα του.
- Μιλάει για τις πρόσφατες εμπειρίες του.
- Περιγράφει πως χρησιμοποιούμε μερικά γνώριμα του αντικείμενα.
4-5 ετών
Κίνηση
- Το παιδί κάνει κουτσό.
- Κατεβαίνει σκάλες, ένα πόδι σε κάθε σκαλί.
- Χρησιμοποιεί ψαλίδι.
- Κρατά μολύβι σχετικά καλά.
- Μπορεί να ζωγραφίσει ένα άτομο (κεφάλι, χέρια, πόδια).
Κοινωνικότητα, Αντίληψη
- Το παιδί μετράει μέχρι το δέκα.
- Αναγνωρίσει 3-4 χρώματα.
- Αναγνωρίζει σταυρούς, τρίγωνα, κύκλους, τετράγωνα.
- Μπορεί να αντιληφθεί συναισθήματα όπως λύπη, θυμό, φόβο.
- Ζητάει βοήθεια όταν δυσκολεύεται σε κάτι.
- Έχει κοινωνικά αποδεκτή συμπεριφορά έξω από τον χώρο του σπιτιού.
- Ονομάζει 8 χρώματα και λέει το χρώμα αντικειμένου που του αναφέρουν.
Δραστηριότητες καθημερινής ζωής
- Πλένει τα δόντια του μόνο του.
- Ντύνεται τελείως ανεξάρτητα.
- Κουμπώνει και ξεκουμπώνει μεγάλα κουμπιά.
- Πηγαίνει στην τουαλέτα εγκαίρως, γδύνεται, σκουπίζεται, τραβάει το νερό και ξαναντύνεται χωρίς βοήθεια.
Λόγος
- Εκτελεί 3 εντολές στη σειρά.
- Χρησιμοποιεί το ‘θα’.
- Χρησιμοποιεί σύνθετες προτάσεις.
- Δείχνει το παράλογο σε μια εικόνα.
- Αφηγείται ένα γνωστό παραμύθι, χωρίς να βλέπει τις εικόνες για βοήθεια.
Αγγελική Κοντούκα, Εργοθεραπεύτρια
No Comments