Παιχνίδια και δραστηριότητες για την ενίσχυση του λόγου των παιδιών

  • Eva Konstantinidi
  • April 7, 2017

Το παιχνίδι αποτελεί κίνητρο για τα παιδιά. Το απολαμβάνουν, ειδικά όταν συμμετέχουν ενήλικες.

Περάστε περισσότερο χρόνο με το παιδί σας. Η αύξηση του χρόνου που περνάτε με το παιδί μπορεί από μόνη της να ενισχύσει την ομιλία, αλλά θυμηθείτε να βελτιώσετε και την ποιότητα της σχέσης:  αυτό είναι το νόημα του παιχνιδιού, ο βαθμός ικανοποίησης που παρέχει η δραστηριότητα, η καταλληλότητα των λέξεων που χρησιμοποιούνται και το είδος της επιβράβευσης που χρησιμοποιείτε όταν το παιδί λέει ή προσπαθεί να πει μια λέξη.

Αυτές είναι απλά κάποιες συμβουλές για να βελτιωθεί ο λόγος και η επικοινωνία των παιδιών ενώ παράλληλα περνούν ποιοτικό χρόνο με τους γονείς τους:

Βρίσκουμε 5 πράγματα που έχουν το ίδιο χρώμα

Ψάχνουμε με τα παιδιά στο χώρο που βρισκόμαστε να βρούμε 5 αντικείμενα που έχουν το ίδιο χρώμα. Αποφασίζουμε πρώτα το χρώμα και στη συνέχεια το παιδί μας αναφέρει αντικείμενα από το χρώμα αυτό. Αν το παιδί επιθυμεί μπορούμε να το επαναλάβουμε και με άλλα χρώματα.

Μια βόλτα στον μανάβη!

Αγοράστε φρούτα και λαχανικά μαζί με το παιδί σας. Περιγράψτε πως είναι τα φρούτα και τα λαχανικά που αγοράσατε: μαλακά, σκληρά, λεία, με χνούδι, το χρώμα τους, πως μυρίζουν, τι γεύση έχουν.

Ο (αγαπημένος του ήρωας)  λέει είναι ώρα για μπάνιο!

Το παιδί καλείται να πλένει τα μέρη του σώματος όπου ο αγαπημένος του ήρωας λέει π.χ. «ο Μπομπ Σφουγγαράκης λέει να πλύνεις το χέρι σου»  Δεν πρέπει να κάνει ζαβολιές αλλά να πλένει τα μέρη του σώματος μόνο όταν τα λέει ο ήρωας του. Έτσι ενισχύουμε το κομμάτι της σωματογνωσίας. Το παιδί αρχικά αναγνωρίζει τα μέρη του σώματος και μεγαλώνοντας είναι σε θέση και να τα ονομάζει.

Ποια είναι μεγάλα και ποια μικρά;

Τα μικρά παιδιά αγαπούν πολύ τα ζώα! Χρησιμοποιούμε λοιπόν το θέμα αυτό για να μιλήσουμε για τις έννοιες μικρό και μεγάλο. Μπορούμε αν θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε και κάποιες εικόνες (αν το παιδί δεν μπορεί να φανταστεί τα ζώα, αλλά πρέπει να τα βλέπει).

Ποιος, Που, Πότε, Πως και Γιατί!

Ρωτάμε το παιδί 5 ερωτήσεις με το ποιος που πότε και γιατί. Π.χ. πότε κοιμόμαστε;

Γιατί πάμε στον γιατρό;

Πάμε για ψώνια!

Ζητήστε από το παιδί να γίνει ο βοηθός σας! Κάντε μαζί την προετοιμασία για τα ψώνια. Πριν πάτε για ψώνια εξηγήστε στο παιδί τι ψωνίζετε από κάθε μαγαζί π.χ. φούρνος-ψωμί, κουλούρια, χασάπης-κρέας, κιμά, μανάβης-φρούτα, λαχανικά, σουπερμάρκετ-φαγητά, τρόφιμα. Στη συνέχεια πείτε του τα ψώνια που έχετε να κάνετε και ζητήστε από το παιδί να σας πει σε ποιο μαγαζί θα πρέπει να πάτε για τα ψώνια που του αναφέρετε.

Ας πάμε μια βόλτα και ας περιγράψουμε αυτά που θα δούμε γύρω μας!

Σε αυτήν τη δραστηριότητα το παιδί παράγει προφορικό λόγο και μπαίνει στη διαδικασία να περιγράψει, άρα και να αναπτύξει λεξιλόγιο. Ταυτόχρονα κάνουμε βόλτα μαζί με το παιδί και περνάμε χρόνο μαζί του, άρα δενόμαστε και περισσότερο αλλά και νιώθει ότι του αφιερώνουμε χρόνο, γεγονός που διασφαλίζει μια πιο υγιή μεταξύ μας σχέση.

Άρτεμις Σπυροπούλου, Λογοθεραπεύτρια

No Comments

Leave a Comment