Λογοθεραπεία

Η επιστήμη της λογοθεραπείας ασχολείται με τη πρόληψη, διάγνωση και  θεραπευτική αντιμετώπιση διαταραχών λόγου, φωνής ομιλίας και μάσησης – κατάποσης σε παιδιά και ενήλικες. Η λογοθεραπευτική παρέμβαση χρησιμοποιεί συγκεκριμένες τεχνικές και μεθόδους με στόχο να βοηθήσει  στις παραπάνω δυσκολίες  και τελικά να κάνει τον θεραπευόμενο  πιο λειτουργικό  στην καθημερινότητά του.

Στα παιδιά η έγκαιρη ανίχνευση των διαταραχών είναι πολύ σημαντική έτσι ώστε να ξεκινήσει άμεσα η παρέμβαση και να αποφευχθούν μακροχρόνιες συνέπειες. Συνήθως τα παιδιά μπορούν να ξεκινήσουν λογοθεραπεία στην ηλικία των τρεισήμιση ετών.

Διαταραχές για τις οποίες συστήνεται η  λογοθεραπεία είναι:

  • Διαταραχές άρθρωσης
  • Διαταραχές ρυθμού της ομιλίας (ταχυλαλίες, βραδυλαλίες, τραυλισμός)
  • Φωνητικές ανωμαλίες (αφωνία, δυσφωνίες, ρινολαλίες)
  • Ανωμαλίες κατανόησης και έκφρασης (αφασίες, νευρολογικές διαταραχές, εγκεφαλικές κακώσεις)
  • Γραμματικές/συντακτικές ανωμαλίες
  • Διαταραχές γραφής/ανάγνωσης
  • Μαθησιακές δυσκολίες (δυσλεξία, δυσορθρογραφία, δυσαριθμησία, υπερκινητικότητα, σύνδρομο ελλειμματικής προσοχής)

Συχνές Ερωτήσεις για τη Λογοθεραπεία

Πόσο διαρκεί συνήθως η Λογοθεραπεία;

Ο ρυθμός και η ένταση με τα οποία το κάθε παιδί ανταποκρίνεται στη λογοθεραπεία ποικίλλουν. Συνήθως δεν μπορούμε να προβλέψουμε με απόλυτη ακρίβεια την διάρκεια της λογοθεραπευτικής παρέμβασης. Η φύση της διαταραχής, είναι αυτή που ουσιαστικά ορίζει τη διάρκεια της θεραπείας. Παράλληλα όμως, υπάρχουν και άμεσα αποτελέσματα. Πιθανόν να δείτε κάποιες άμεσες θετικές αλλαγές και μία σταθερή τάση για βελτίωση.

Άρτεμις Σπυροπούλου, Λογοθεραπεύτρια

Γιατί είναι αναγκαία η έγκαιρη παρέμβαση;

Η έγκαιρη παρέμβαση σε καθυστέρηση του λόγου ή διαταραχή, θα βοηθήσει το παιδί να αποφύγει δευτερογενείς συνέπειες, όπως χαμηλή αυτοεκτίμηση, μειωμένη κοινωνική δραστηριότητα, φόβο για επικοινωνία και προσωπική έκφραση.
Σε μεγαλύτερης ηλικίας παιδιά μπορεί να εμφανιστούν μαθησιακές δυσκολίες, οι οποίες σχετίζονται άμεσα με την εξέλιξη του λόγου τους.

Άρτεμις Σπυροπούλου, Λογοθεραπεύτρια

Ποιος είναι ο ρόλος των γονέων στη Λογοθεραπεία;

Οι γονείς έχουν κυρίαρχο ρόλο στη διαδικασία της λογοθεραπείας. Παρατηρούν την εξέλιξη του παιδιού στο σπίτι και το βοηθούν να εξασκείται ώστε να πετυχαίνει τους στόχους του. Ο λογοθεραπευτής βρίσκεται πάντα σε επικοινώνια με τους γονείς καθοδηγώντας τους και επισημαίνοντας ασκήσεις ή τροπους για την εξέλιξη του παιδιού.

Άρτεμις Σπυροπούλου, Λογοθεραπεύτρια

Τι είναι η Λογοθεραπευτική Αξιολόγηση;

Η αξιολόγηση είναι το πρώτο βήμα για την θεραπεία. Περιλαμβάνει την προσεκτική παρατήρηση και αξιολόγηση των γλωσσικών ικανοτήτων του παιδιού. Με βάση τα δεδομένα, ο λογοθεραπευτής αναπτύσσει ένα σχέδιο θεραπείας που απαντά στις εξατομικευμένες ανάγκες του παιδιού.

Η αξιολόγηση δεν αφορά μόνο τις αρχικές συνεδρίες. Σε όλη τη διάρκεια της θεραπείας, ο λογοθεραπευτής αξιολογεί και αναπροσαρμόζει τους στόχους του. Η ορθή και ακριβής αξιολόγηση είναι προαπαιτούμενο για τη θεραπεία.

Πότε το παιδί μου θέλει Λογοθεραπεία;

  • Δεν μπορεί να προφέρει σωστά ένα συγκεκριμένο γράμμα ή ήχο
  • Συχνά επαναλαμβάνει λέξεις ή τραυλίζει
  • Σας προβληματίζει η ένταση, η χροιά ή η “ποιότητα” της φωνής του
  • Είναι πάνω από 2,5 ετών και χρησιμοποιεί ελάχιστες λέξεις συνολικά (έως 15 – 20)
  • Οι ξένοι δεν καταλαβαίνουν τι λέει
  • Δυσκολεύεται να εκφράσει τις σκέψεις του εύκολα και καθαρά
  • Δυσκολεύεται να ακολουθήσει τις οδηγίες σας

Ωστόσο για να απαντηθεί με βεβαιότητα το παραπάνω ερώτημα, ο ορθός κι επιστημονικός τρόπος είναι να γίνει μια λογοθεραπευτική αξιολόγηση.

Πως λειτουργεί η Λογοθεραπεία;

Η λογοθεραπεία είναι μία σειρά προσεκτικά σχεδιασμένων βημάτων προς τη θεραπεία. Ο λογοθεραπευτής επικεντρώνεται στις δεξιότητες που πρέπει να κατακτηθούν και επιδιώκει τους στόχους του μέσα από το παιχνίδι, την επανάληψη ασκήσεων, τη συζήτηση. Οι δραστηριότητες στις οποίες εμπλέκεται το παιδί γίνονται σταδιακά όλο και πιο δύσκολες. Έτσι, παραδείγματος χάρην το παιδί θα εξασκήσει την σωστή άρθρωση ενός ήχου πρώτα σε λέξεις και μετά σε φράσεις και στη συνέχεια σε μεγαλύτερες προτάσεις.

Καθ’όλη τη διαδικασία της παρέμβασης , ο λογοθεραπευτής επιβραβεύει και ενισχύει τις σωστές απαντήσεις και αντιδράσεις του παιδιού. Δίνει σαφείς απαντήσεις στο παιδί σχετικά με το ποιες αντιδράσεις ή επικοινωνιακές προσπάθειες του είναι σωστές και ποιες όχι. Οι στόχοι πρέπει να είναι επιτεύξιμοι ώστε το παιδί να παίρνει την ικανοποίηση ότι τα καταφέρνει καθ΄ όλη τη διάρκεια της παρέμβασης, ιδίως στην αρχή.

Κάντε και εσείς μια Ερώτηση:

Στείλτε μας και εσείς μια δικιά σας ερώτηση η απορία που έχετε. Θα απαντήσουμε προσωπικά.

Πάρτε Πληροφορίες

Συμπληρώστε τη φόρμα και θα επικοινωνήσουμε για περισσότερες πληροφορίες